Nog geen reacties

Nieuwe Registers: een uniek concert voor orgel, cello en piano in de Bonifatiuskerk

Op zondag 19 mei om 15.00 uur bundelen organiste Gonny van der Maten, celliste Doris Hochscheid en pianist Frans van Ruth hun krachten in de Bonifatiuskerk in Rijswijk in een uitvoering waarin muziek, ruimte en beweging elkaar ontmoeten. Voor een triocombinatie van cello, piano en orgel zijn nog nooit eerder werken geschreven; een instrumentencombinatie dus, die inspireert tot het opentrekken van nieuwe registers.

 

Het trio speelt naast de twee nieuwe composities ook werken van onder andere Bach, Messiaen, De Falla en Schumann. De keuze voor die werken is niet toevallig: de werken zijn uitgezocht in samenspraak met beide componisten. Van Belle heeft bijvoorbeeld veel affiniteit met De Falla en Van Veldhuizen met Messiaen. Het trio zoekt met dit programma de grenzen van het ‘gewone concert’ op zonder muziektheater te worden of dat het een concrete verhaallijn krijgt.

 

De twee kersverse werken voor cello, piano en orgel zijn gecomponeerd door Wouter van Belle (DFG, Suite) en Rick van Veldhuizen (Cōnflārī). Beide musici ontvingen van de Stichting Cellosonate Nederland een compositieopdracht voor deze bezetting. Een groter contrast dan tussen deze twee componisten is niet denkbaar: Van Belle, gevestigd organist en componist, schreef de toegankelijke Suite DFG en gebruikte daarbij minimale muzikale elementen en Zuid-Amerikaanse dansritmes, waardoor zijn werk een jazzy en swingend karakter krijgt. Van Veldhuizen, een aanstormend talent dat onlangs ook een opdracht kreeg van het Koninklijk Concertgebouworkest, schreef cōnflārī (samensmelten): een werk van etherische, bijna buitenaardse schoonheid, waarin hij gebruik maakt van onder andere boventonen in de cello en piano, die op bijzondere wijze met de verschillende registers van het orgel contrasteren of juist versmelten.

 

Ganna Veenhuysen en Doris Hochscheid ontwikkelden samen een overkoepelende dramaturgische vorm, een vloeiend geheel. Zij stappen uit de gebruikelijke concertvorm met zijn onderbrekingen van applaus, opkomst en af gaan. Liever smeden zij een geheel waar alle composities geleidelijk en soms ongemerkt in elkaar over gaan, zodat de luisteraar ‘in de flow’ blijft en zijn of haar verbeelding de vrije loop kan laten. De ruimte en afstand tussen de musici en de (on)verplaatsbaarheid van hun instrumenten spelen bij de realisatie van dit concept een sleutelrol. Wouter van Belle liet bovendien in zijn Suite DFG ruimte voor dansante elementen, die de celliste uitvoert achter haar cello. Choreografe Heather Ware hielp Doris bij het ontwikkelen ervan.

 

Het concert vindt plaats in het kader van de concertserie ‘Muziek in de Bonifatius’ aan de Van Vredenburchweg 69 in Rijswijk. Het begint om 15.00 uur en duurt een uur. De toegang is gratis.

Plaats een reactie